24.1.2013

Oopiumia kansalle eli toiminta käynnistyy

Maanantai 14.1.2013

Herätyskellomafian ketsuppipurkin avaus tapahtui dueton voimin kevätlukukauden toisen opetusviikon maanantaina POM11US-luennolla. Tämä duetto oli Karl Marx ja hänen burkhaan pukeutunut ystävänsä. Luennolla Karl Marx jakoi muun muassa erehdyttävästi ranskanpastillien makuista oopiumia kansalle, joista valtaosa tarttui tilaisuuteen. Marxin burkhaan pukeutunut ystävä oli koko luennon ajan passiivisen hiljaisena, mikä ei tosin eronnut enemmistöstä muita opiskelijoita.




 
Emme tiedä kuinka monelle aukesi oudon pariskuntamme tempauksen pointti (luennoitsija arveli Marxia joulupukiksi), mutta kuten nokkelimmat saattavat kuvitella, se oli osaltaan kyseenalaistaa uskontokuntaan sidottu uskonnonopetus suomalaisessa peruskouluissa ja myös muistuttaa erilaisista uskontonäkemyksistä. Muistakin yhteyksistä tuttu Karl Marxhan on uskontokritiikissään todennut, että uskonto on kansan oopiumia, koska se tarjoaa hetkellistä lievitystä kipuun, mutta ei pysty poistamaan kivun aiheuttajaa. "Oopiumin" jakaminen luennolla olikin selvä viittaus tähän kommenttiin, ja toisaalta toisessa merkityksessä myöskin hauska symboli myös esim. siitä, kuinka myös itse luentotyötavasta aiheutuvaa pedagogista kipua voidaan lievittää vaikkapa oopiumilla.

Mutta mistään ateismikäännytyksestä tai uskontovihamielisyydestä ei tempauksessa ollut kyse, vaan nimenomaan herätellä ihmiset ajattelemaan, että onko nykyinen tapa opettaa uskontokuntasidonnaista uskontoa kouluissa järkevä. Tästä muistuttikin ehkä enemmän burkhaan pukeutunut muslimitoverimme, joka pelkällä hiljaisella läsnäolollaan ja joukkoon kuulumattomuudellaan toi näkyväksi kurssin opetuksestamme häivytetyn tunnustuksellisen evankelis-luterilaisuuden, jota esimerkiksi opettajankoulutuslaitoksemme nykyisessä OPS:ssa ei kurssin kuvauksessa jostain syystä mainita ollenkaan. Mielenkiintoinen sivuhuomio burkhan alta oli, että lähes kukaan ei katsonut tätä henkilöä silmiin. Tältäkö muslimista Suomessa tuntuu? Onko burkha päällä kävelevä ihminen yhteiskunnassamme sosiaalisesti olemassa vai ulossuljettu? (Mainittakoon tässä väärinkäsitysten välttämiseksi, että suurin osa maailman musliminaisista ei käytä burkhaa.)

Antaako yhteen uskontokuntaan painottuva uskonnonopetus sitten hyvät eväät erilaisten uskontojen ja kulttuurien kohtaamiseen monikulttuurisessa maailmassa? Miksi koulun pitäisi vastata uskontokuntaan sidotun uskonnon opettamisesta? Jos uskonnon opetuksessa lapsen on määrä perehtyä omaan uskontoonsa, kuinka "oma" lapselle on ylipäätään jokin uskonto, jos hän ei saa vaikuttaa viralliseen uskontokantaansa välttämättä ennen 18 vuoden ikää? Sorretaanko yhteiskunnassamme lasten uskonnonvapautta? 


Miksei elämänkatsomustiedon aidosti dialogista työtapaa tai arvokkaita oppisisältöjä käytetä nykyistä enemmän hyödyksi peruskoulussa? Jos tutkit esimerkiksi elämänkatsomustiedon oppisisältöjä peruskoulussa, niin mikä on se pedagoginen syy, että tällaisia oppisisältöjä ei opeta kaikille? 
(Vertailun vuoksi voit tutkia esim. evankelis-luterilaisen oppiaineen oppisisällöt, s. 204-208).


Herätyskellomafia on yhteisöllinen ja yksilöllinen ryhmä: tempaukset toteuttaa Herätyskellomafia, mutta ryhmän sisälläkin saattaa olla erilaisia näkemyksiä tempauksista — tämä nähdään rikkautena.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti